Фотогалерея :: Ссылки :: Гостевая книга :: Карта сайта :: Поиск :: English version
Православный поклонник на Святой земле

На главную Паломнический центр "Россия в красках" в Иерусалиме Формирующиеся паломнические группы Маршруты О проекте Поклонники XXI века: наши группы на маршрутах Поклонники XXI века: портрет крупным планом Наши паломники о Святой Земле Новости Анонсы и объявления Традиции русского паломничества Из истории становления паломнических традиций Возрождение паломнических традиций в наши дни Путевые заметкиФотоальбом "Святая Земля" История Святой Земли Библейские места, храмы и монастыри Праздники Чудо Благодатного Огня Святая Земля и Святая Русь Духовная колыбель. Религиозная философия Духовная колыбель. Поэтические страницы Библия и литература Библия и искусство Книги о Святой Земле Журнал. (Электронная версия) Православное Общество "Россия в красках" Императорское Православное Палестинское Общество РДМ в Иерусалиме Вопросы и ответы


Паломничество в Иерусалим и на Святую Землю
Рекомендуем
Новости сайта
Святая Земля и Библия. Смотрите новый цикл фильмов о Святой Земле: Часть 1-я, Часть 2Часть 3
Главный редактор портала «Россия в красках» в Иерусалиме представил в начале 2019 года новый проект о Святой Земле на своем канале в YouTube «Путешествия с Павлом Платоновым»
Людмила Максимчук (Россия). Из христианского цикла «Зачем мы здесь?»
«Мы показали возможности ИППО в организации многоаспектного путешествия на Святую Землю». На V семинаре для регионов представлен новый формат паломничества
Павел Платонов (Иерусалим). Долгий путь в Русскую Палестину
Елена Русецкая (Казахстан). Сборник духовной поэзии
Павел Платонов. Оцифровка и подготовка к публикации статьи Русские экскурсии в Святую Землю летом 1909 г. - Сообщения ИППО 
Дата в истории

1 ноября 2014 г. - 150-летие со дня рождения прмц.вел.кнг. Елисаветы Феодоровны

Фотогалерея
Православные паломники на Святой Земле в октябре-ноябре 2017 года

Святая Земля в 2016-2017 годах
Интервью с паломником
Протоиерей Андрей Дьаконов. «Это была молитва...»
Материалы наших читателей

Даша Миронова. На Святой Земле 
И.Ахундова. Под покровом святой ЕлизаветыАвгустейшие паломники на Святой Земле

Электронный журнал "Православный поклонник на Святой Земле"

Проекты ПНПО "Россия в красках":
Раритетный сборник стихов из архивов "России в красках". С. Пономарев. Из Палестинских впечатлений 1873-74 гг.
Удивительная находка в Иерусалиме или судьба альбома фотографий Святой Земли начала XX века
Славьте Христа  добрыми делами!

На Святой Земле

Обращение к посетителям сайта
 
Дорогие посетители, приглашаем вас к сотрудничеству в нашем интернет-проекте. Те, кто посетил Святую Землю, могут присылать свои путевые заметки, воспоминания, фотографии. Мы будем рады и тематическим материалам, которые могут пополнить разделы нашего сайта. Материалы можно присылать на наш почтовый ящик

Наш сайт о России "Россия в красках"
Россия в красках: история, православие и русская эмиграция


 
Главная / Традиции русского паломничества / Из истории становления паломнических традиций / Ранние свидельства о путешествиях в Иерусалим / Житие и хождение Даниила Русской земли игумена / (Окончание) 31. О мытни Матфеове. 32. О мори Тивириадстем. 33. О версе Иоарданове. 34. Идеже Христос третее явися учеником своим, вста, от мертвых. 35. О Вивсаиде граде. 36. О граде Декаполии. 37. О горе Ливанстей 38. О Фаворстей горе...

ЖИТИЕ И ХОЖДЕНИЕ ДАНИИЛА РУССКОЙ ЗЕМЛИ ИГУМЕНА.

(Окончание) 31. О мытни Матфеове. 32. О мори Тивириадстем. 33. О версе Иоарданове. 34. Идеже Христос третее явися учеником своим, вста, от мертвых. 35. О Вивсаиде граде. 36. О граде Декаполии. 37. О горе Ливанстей 38. О Фаворстей горе. 39. О месте, идеже Христос преобрасися. 40. В пещере Мельхиселенове. 41. О граде Назафе. 42. О гробе Иосифа Обруч. 43. О пещере, идеже седяше святаа Богородица. 44. О дому Иосифа обрученика. 45. О кладязи, идеже ангел первое благовести. 46. О Кани Галелейстей. 47. О Ерусалиме. 48. О свете небеснем, како сходит ко гробу Господню.

Житие и хождение Даниила Русской земли игумена

Окончание

О мытни Матфеове.

     От тою мосту близь была мытница Матьфиева, апостола Христова; ту бо ся сходять путье вси чрес Иордан к Дамаску и в Месопотамию. И ту в тою месту ста обедати князь Балдвин с вои своими; ту же и мы стахом с ним у самово верха Иорданова, купахомся на самом версе Иорданове в мори Тивириадьстем. И походихом тогда, около Тивириадьскаго моря, без страха и без боязни, вся та святаа места, куда же Христос Бог нашь походил своима ногама; туже и мене худаго и грешнаго сподоби Бог походити и видети всю ту землю Галилейскую, его же не надеяхомся николиже видети, то же ми показа Бог видети и обиходити ногама своима недостойныма и видех очима своима грешныма всю ту землю святую и желанную. Не лож­но, по истине, яко видех, тако и написах о местех святых; мнози друзии, доходивше мест сих, не могоша испытати добр, блазнятся о местех сих, а инии, не доходивше мест сих, лжуть много и блядуть. Мне же худому Бог показа мужа свята и стара деньми, и книжна велми, и духовна, живша в Галилеи лет 30, а у святаго Савы в лавре живша лет 20, и тый ми мужь указа все по истине, от святых книг испытав добре; да что въздасть мне грешному толика добра видети? И ту стояхом у мосту тою весь день т, и к вечеру князь Балъдвин пойде за Иордан к Дамаску с вои своими мы же идохом в град Тивириадьский и ту пребыхом 10 дней в граде том, дондеже прииде князь Балъдвин с войны тоа от Дамаска; мы же дотоле походихом вся места та святаа около Тивириадьскаго моря.

О мори Тивириадстем.

     Тивириадьское есть море обиходичаво, яко озеро, и вода его сладка 3"вло инъстьсыти шюще воду ту; по дле же есть 50 верст, а в преки 20 верст. Рыбы же в нем много зело и ту есть рыба едина, дивна и чюдна зело, и ту рыбу Хрис­тос любил ясти, и есть сладка в ядь рыба та паче всякоя рыбы, образом же есть яко коропичь; и ях сам рыбу ту многажды, ту буда в граде; Туже рыбу и по въскресении Христос ял есть, егда прииде к учеником своим, ловящим им, и рече: «дети! имате ли что снедно» е Они же рекоша: «ни» и рече им: «верзите одесную страну мрежа».

О версе Иоарданове.

     И есть от верха Иорданова и от мосту тою до бани Христовы, и до бани святыя Богородица, и до бани апостольскиа, есть верст 6; а от бани святых до града Тивириады есть верста едина.

     И есть был град Тивириада велик велми, две версте вдалее, а в шире версты, и есть подале море Тивириадьское. В том граде многа чюдеса створи Христос Бог нашь: ту бо есть место посреде града того, идеже Христос прокаженаго очисти; ту есть был дом тещи Петровы апостола и ту Хрис­тос вниде в дом тый, ицели от болезни огньныя тещю Петрову, и ту на том месте церкви создана во имя апостола Петра, кругла образом; ту есть и дом Симона прокаженаго был, идеже блудница на вечери омочи слезами нозе пречистеи Господа нашего Иисуса Христа и власы своими отре и прия отпущение бещисленных грех; и в том же граде и слукую жену ицели; ту же есть было сотниче чюдо; туже одр свесиша с болным отроком, покров прокопавше; ту же Ханаоныню помилова; ту есть пещера и вода в ней сладка зело и студена, в ту же пещеру Христос вбегл, егда хотеша и царя поставити в Галилеи; и ина чюдеса многа Хрис­тос створи в граде том. В том граде есть гроб Елисея пророка, сына Асафатова; туже есть близь при пути гроб Иисуса Навгина. И есть ту камень великь у моря близь, к стоку лиць, от града вдалее дострела; и на том камени стоял. Христос и ту учил народы, иже бяше пришли к нему от помория Тирьскаго и Сидоньскаго, и Декаполя, и от всея Галилея; и оттуда отпусти народы и ученики своя, идоша на ону страну моря в коряблих; и сам Иисус ту оста и последи оттуда преиде по морю, яко по суху, ходив ногама своима, и бысть обон пол моря пред народом; они же пришедше обретоша Иисуса, тамо ходяща,и глаголаша: «учи­телю, когда семо прииде?» Он же ре им: «от Бога вся возможна суть, а от человек невозможна». Есть верст 10 от Тивириады до того места по морю и есть место на пригории вдале от моря версты единоя.

Идеже Христос напита пять тысящь мужь.

     И есть место то равно и травно, и на том месте Христос питал народы 5 тысящь 5-ю хлеб, кроме жен и детий, и остася укрохов 12 коша.

Идеже Христос третее явися учеником своим, вста, от мертвых.

     И ту есть близь место под горою моря того Тивириадьскаго, и на том месте явися Христос учеником своим по въскресении третиее и прииде Христос и, ста при «езере, рече: «дети, имате ли что снедно»? Они же рекоша: «ни», и рече им Иисусъ: «възверзите одесную страны мрежа по глаголу мо­ему и обрящете»; они же въвергоша и к тому не можаху еа привлещи от множества рыб, извлекоша на сухо мрежу, полну великых рыб 100 и 50 и 3, и видеша у мрежи огнь и хлеб, и рыбу печену, и ту яд Христос, прочее дасть им; ту создана есть церкви во имя святых апостол. А оттуда есть близь был дом Марии Магдалыни, ту ицели ю Христос от 7-ми бесов, и то ся место зоветь Магдалия.

О Вивсаиде граде.

     А оттуда есть близь в горе Вифсаида градок Андреев и Петров; и ту есть место, идеже приведе Нафанаила к Петрови и к Андрею.

Идеже Христос приде ко учеником, ловящим им рыб.

     И ту есть место на мори, идеже прииде Христос к Зеведееви и к Андрееви и к Петрови, они же влечаху мрежа и завязывяху; и ту познаста Христа Андрей и Петр, и ту остависта лодию и мрежа, идоста в след Христа; и ту сел был близь моря Зеведеева отца Иоаннова и ту есть был дом Богословца Иоанна; и ту Христос изгна человека легион бесов и повел им влести в свиния, и ту истопоша свиниа в мори. И ту есть близь село Капернаум.

     А оттуда есть близь река велика и та река поиде изь езера Генисаритьскаго и входить река та в море Тивириадьское. Езеро же Генисаритское велико вельми, 40 верст в шире, всямокачно, кругло; рыбы в нем множество есть; и ту есть близь езера того град, имя ему Генисира, да потому ся тако зовет Генисаритьское.

О граде Декаполии.

     И ту есть другий град велик зело, имя ему Декаполий; и ту есть место равно близь езера того, и на том месте Иисус стояше уча народы, пришедша от Декаполя и помория Тирьскаго и Сидоньскаго, о том бо месте в Еуангелии глаголет; и ина многа чюдеса сотвори Иисус около езера того.

О горе Ливанстей.

     И ту есть об он пол езера того, на летний всток лиць, гора высока вельми и велика зело, и снези на ней лежать чрез лето; имя горе той Ливан; на той горе ражается ливан и темиан былый. И с тоя бо горы Ливаньскыя идета 12 реце велице, и идеть 6 рек к встоку лиць, а 6 рек на уг лиць, и входят рекы ты в езеро Гени­саритьское, а 6 рек идут к Велицей Антиохии; да то ся место зоветь Месопотамия, еже есть Средоречие; и ту есть межю теми реками Харъран, отнюду же изиде Авраам. От тех рек наполняется езеро Генисаритьское, вод мног, а из того езера идеть река велика в море Тивириадьское и умножаеться вода тою водою в мори Тивириадьстемь; а из моря того идеть Иордан, яко же и преже сказах о Иордане, то тако по истине есть. Горы же тоя Ливаньския не могох дойти ногами своими, страха ради поганых но сказаша ны добре о горе той, иже водяху ны Християне живущии тамо и не даша ны тамо ити к горе той Ливаньстей; много бо поганых ту живут в горе той; но токмо очима своима видели есмы гору ту и та места около езера того Генисаритьскаго. И есть же близь езера того от Тивириадьскаго моря, яко двою версту межи вдалее, есть на летний всток лиць от Тивириады езеро Генисаритьское.

О Фаворстей горе.

     Фаворьскаа же гора и Назареф от Тивириадьскаго моря на запад лиць, 8 верст великых до Фаворьскиа горы ити, токмо едину гору взити, а дру­гую малу гору възлести, а ино все по полю ити, оли до Фаворьскиа горы ити. Фаворьская же гора чюдно и дивно, и несказанно, и красно уродилася есть от Бога, поставлено есть красно и вы­соко велми и велика; и есть посреди поля того краснаго, якоже стог кругол, гора та уродила ся есть красно и есть кроме всех гор подале; и течет река подле гору ту по полю доле; и есть по всей горе Фаворьсте росло древо всякое: смововь, рожьци и масличие много зело. Вышши же есть Фаворьскаа гора всех суши окрест ея, и есть уединена кроме всех гор, и стоит посреди поля красно зело, яко стог будеть гораздо зделан, кругло и высоко велми и велик ободом; възвыше есть якоже можеть 4-жды с нея стрелити, а еже гор на ню, то ни осмижды не может на ню въстрелити. Есть гора та вся камена, лести же на ню трудно и бедно велми по камению, луками на ню лести, путь тяжек велми: едва бо на ню възлезохом от 3-го часа до 9-го часа, борзо идуще, едва взидохом на самый верх горы тоя святыа. И есть же на самом версе горы тоя место высоко ко встоку лиць к зимнему, аки горка камена, мала, островерха; и на том месте преобра­зился есть Христос Бог нашь; и ту есть церкви добра создана на месте том во имя Преображениа а другаа, во имя святых пророк Моисия и Илии, подаль того места есть создана церкви на север лиць от Преображения.

О месте, идеже Христос преобрасися.

     Место же то святого Преображениа оделано есть около градом каменым твердо, врата же имать железна градот; и то есть первее было епископиа, ныне же есть монастырь латыньский. И есть пред градом тем полце красно уродилося на версе горы тоя; то есть чюдно и дивно Божие устроение, еже есть на толь высоце, иже вод быти ту; много бо воды есть на горе той на самом версе, то и нивы суть, и виногради добрии, и древеса овощнаа многа суть по горе той, и видети с нея далече вельми.

В пещере Мельхиселенове.

     Ту есть на той же горе Фаворстей пещера чюдна зело на равне, тако есть яко погребець мал в камснии иссечен, и оконце мало было на версе пещеры тоя святыя; трапеза создана дне в пещере той на всток лиць; дверци имать малы, слести же в пещеру ту по степенемь от запада лиць. И пред дверми же пещеркы тоя стоять смоквици малы, около ея стоят древца мала всякаа; первое же был лес велик ту около пещеры тоя, ныне же мала и худа древца суть ту. И в той пещерици жил святый Мелхиседек и ту пршле к нему Авраам и возва 3-жды, и рече: «человече Божий!» Изиде Милхиседек и изнесе хлеб и вино, и созда жертовник ту в пещере той, створи жертву хлебом и вином, и абие взяться жертва на небеса к Богу; и ту благослови Мельхиседек Авраама, и остриже и Авраам и обреза нокти его, и бе бо космат Мелхиседек; и то бысть начаток литургиам хлебом и вином, а не опресноком; о том пророк глаголеть: «ты еси иерей в векы по чину Мельхиседекову. И есть пещерка та вдаль от Преображениа, яко дострелять добре, и есть к западу лиць место то святое. И ту почьстиша ны добре в манастыри том у святого Преображенья, и ту обедахом; и, опочивше добре и вставше, идохом в церковь святого Преображения и поклонихомся на месте святемь, идеже преобразися Христос Бог нашь, и, облобызавше место то святое с любовию и радостию великою и вземше благословение от игумена и от всее братии, изидохом из манастыря того святого и обиходивше вся места святаа по всей горе той святей. Туда бо путь есть мимо пещеру ту Мелхиседекову к Назарефу. Назареф есть на запад лиць от Фавора. И второе паки любовно влезохом в пещеру ту святую и поклонихомся святей той трапезе, юже создал Мельхиседек со Авраамом; и есть до днешняго дне трапеза та в пещере той и ныне прихо­дить ту святый Мелхиседек часто и литургисает в пещере той святей. И почивают вси вернии, иже ту живут, в горе той святе; ти же ми поведаша о том по истине. И похвалихом Бога, сподоблешаго нас, худых и недостойных, видети та святаа места и облобызати устнами недостойными. И прочее снидохом с горы Фаворски доловь на поля и идохом по полю две версте к Назарефу ва запад лиць. И есть от Фарьския горы до Назарефа 15 верст великых, по полю две версте, а 3 в горах, путь тяжек велмй и тесен зело непроходен: туды бо погании Срацини мнози седят в горах тех и по полю тому села суть многа Срациньская, и тии биють выходяще из сел тех в горе той страшной. И бедно ми ити в мале путем тем, ноли со многою дружиною, то тако может пройти путем тем без страха; нам же не пригодишася дружина. Но сами едини тако толко 8 нас и тоже худа и без оружия, на Бога надеющеся проидохом, Божиею благодатию храними и молитвами святыя Владычица нашея Богородица сблюдаеми, без пакости по здраву доидохом святого града Назрефа, идеже бысть святое благовещеше святей Госпожи Богородици от Ангела Гавриила, ту же и Христос въскормлен бысть.

О граде Назафе.

     Назарефь же градок мал есть в горах на удолне месте, да оли надшед над онь тоже узрети. И посреде градка того церкви создана ве­лика вверх о трех олтарех; и, влезучи в церковь ту, на левей руце есть яко пещерка мала глубока пред малым олтарцем; имать же двери малы двои пещера та, едины дверци от за­пада, а другии дверци к встоку лиць; слести по степенем в пещеру ту и во обоих дверцих тех; влезучи в пещеру ту западными дверми, на пра­вой руце есть келия создана, дверци малы имущи; и в той келийци жила святаа Богородица со Христомь, ту въскормлен бысть Христос в святой той храминци; и ту ложица его, идеже лежал Иисус, ту в келийци той ложицеею тако низко на земли создано.

О гробе Иосифа Обруч.

     В той же пещере, западными дверми влезочи, на левей руце есть гроб святого Иосифа, обрученика Мариина; ту его Христос сам погребл своима рукама пречистыма. Исходить у гроба его от стены яко миро вода святаа бела и взимають на ицеление недужным.

О пещере, идеже седяше святаа Богородица.

     Ту есть место в той же пещере у дверей западных близь, на том месте седяше святаа Бого­родица при дверех тех близь и скаше кокнитъ, еже есть червленица; и ту прииде Гаврил Архангел, послан от Бога к девици Марии.

Идеже благовести Архангел светей Богородици.

     И ста пред нею, яви очи весть, подаль мало от места, идеже седяше Пречистаа Девица; яко 3-и столп вдале есть место то от дверей пещерных, идеже стояшее Гавриил; ту поставлена трепезка мала, кругла, мраморяна, об едином столпци; и на той трапезе литургисають.

О дому Иосифа обрученика.

     И ту есть был дом Иосифов, и где то есть пещера та святаа; все ся то деяло в дому Иосифове, обрученика Мариина, и ту есть церкви создана над пещерою тою святою во имя святого Благовещения. То было место святое опустело первее, ныне же Фрязи обновили место то суть и устроили добре; и есть ту епископ Латиньский, богат зело, и то владееть местом тем святым. И почьстиша нас добре питием, и ядением, и всем:, и лежахом ту нощь едину в градце том. И, почивше добре и заутра вставше, идохом в церковь ту и поклонихомся святому тому месту; и, вшедше в свя­тую ту пещеру, и ту поклонимся святым тем местом всем. И изидохом из града того, и поидохом мало на летний всток лиць, и обретохом кладязь чюден, и глубок, и студен зело; и слести есть по степенем к воде той глубоко. И есть над кладязем тем соз­дана церкви, во имя архангела Гавриила, и есть кругла образом.

О кладязи, идеже ангел первое благовести.

     Есть же от града Назарефа вдале, яко дострелити добре, до кладязя того святого; у того бо кладязя бысть первее благовещеше святей Богородици от архангела. Пришедши бо ей по воду и яко почерпе водонос свой, възгласи ей ангел невидимо, и рече: «радуйся; обрадованнаа, Господь с тобою!». Озревся Мария сюду и сюду, ни виде никого же, но токмо глас слыша, и, вземше водонос свой, идяше дивящися во уме своем, рекущи: «что се будеть глас, еже слышах, никого же не видех?» И вниде в Назарефь, и вниде в дом свой, и седе на прежереченномь месте и начат скати кокнит; и тогда явися архангел Гавриил яве, стоя на прежереченном месте, тогда ей благовести рождество Христово. И есть же от Назарефа до села Исавова 5 верст.

О Кани Галелейстей.

     А от села того до Кана Галилеи полторы версты. Кана Галиа же есть на людском пути и ту Христос воду в вино преложи. И ту обретохом дружину многу, идущу в Акру, и пристахом к ним с радостию великою, идохом с ним в Акру.

     Акра же град есть был Срациньский, ныне же Фрязи держать. Есть же градокот Акра на велицем мори, и лимень под нимь добр велми; всем обилен есть градок. А от Назарефа до Акры есть верст 28 великих, есть же Акра к полуденью лиць от Назарефа. И ту пребыхом во Акре 4 дни, и опочивше ту добре, и обретохом дружину многу, идущю в святый град Иepyсалим, и пристахом к дружине той и поидохом с ними, с радостию веселящеся, и приидохом в Кайфу, а оттуда идохом к гореi Каръмильстей, и туда идохом. И ту есть в горе той пещера святого Илии пророка; и ту поклонихомся, а оттуда идохом в Капернаум. А от Капернаума, приидохом в Кесарию Филипову, и туда есть путь все итти подле великое мо­ре по полю, а другое по песком оли до Кесария. Ту пребыхом 3 дни в граде том Кесарийстем; и ту есть был Корнилие, его же Петр апостол крестил. А от Kecapиа идохом в Самарию; на лево от Кесария в Самарию путь есть в горы, есть верст 20 от Кесария до Самарии. И быхом другаго дне полудне в Самарии, но по тиху идуще и зноа ради и не можаху людие пеши ходити в зной; и ту нощь прележахом пред градом тем Самариею у кладязя Ияковля, идеже Христос беседова с женою Самарянынею.

О Ерусалиме.

     И оттуда вставше поидохом путем своим, им же бяхом пришли из Ерусалима, и доидохом святаго града Иерусалима с радостию ве­ликою по здраву; ничто же зла не видехом на пути сем, но все добро показа нам Бог видети очима своима вся святаа та места, куда Христос Бог нашь походил нашего деля спасения; туда же и нас грешных сподоби походити и видети свя­таа та места и чюдную ту землю Галилейскую видехом очима своима, всю землю Палестину Бог сподоби мя обиходити. И Божиею благодатию хра­ними, и походихом без пакости, молитвами святыя Богородица съблюдаеми, и походихом всю Палестиньскую землю; та бо земля вся зовется около Иерусалима Палестина. Божиею помощию укрепляем, походих места та святаа, не видех нигдеже поганых, ни лютаго звери, ни пригоди ми ся видети иного зла ничто же, ни немощи малы не почютих в теле моем; но всегда, яко орел облегчеваем, Божиею благодатиею съблюдаем и силою Вышняго укрепляем. Аще и похвалити ми ся подобает, но силою Христа моего похвалюся; о немощи же моей похвалюся: сила бо моя в немощи свер­шается, апостол глаголет Павел. Да что въздам Господеви за вся, яже въздасть мне, худому и грешному и недостойному, толику благодеть видети и походити по святым сим местом и исполнити ми желаше сердца моего, его же есмь сподобился видети, то же ми показа Бог видети недостойному рабу и худому. Да простите мя, братие и отци и господие мои, и не зазрите худоумио моему, еже написах се не хитро, но просто, о местех сих святых, и о Иерусалиме, и о земли сей обетованной; обаче аще и не мудро написах, но не ложно; якоже видех очима своима, тако и написах.

О свете небеснем, како сходит ко гробу Господню.

     А се о свете святем, како сходит к гробу Господню, се ми Господь показа видети худому и недостойному рабу; и видех очима своима грешныма по истине, како сходит святый свет к гробу живо­творящему Господа нашего Иисуса Христа. Мнози бо странници неправо глаголють о схожении света святаго; ин бо глаголеть, яко святый Дух голубем сходит к гробу Господню; а друзии глаго­лють: молнии сходить с небесе и тако вжигаются кандила над гробом Господнимь. И то есть лжа и не правда: ничтоже бо есть не видети тогда, ни голубя, ни молнии, но тако невидимо сходит с небеси благодатно Божиею и вжигает кандила в гробе Господни; да и о том скажю, яко видех по истине. В великую пятницю по вечерни потирають гроб Господень и помывают кандила та вся, и вливають масла честнаго без воды, единого масла того токмо; и вотъкнувше светилна во оловца, и не вжигають светилен тех, но тако оставляють кандила та невожжена и запечатают гробь в 2 час нощи, и тогда изгасять вся кандила и свещи по всем церквам в Иерусалиме. Тогда аз худыи, недостойный, в ту пятницю, в 1 час дни идох к князю тому Балъдвину и поклонихся ему до земли. Он же, видев мя худаго, и призва мя к себе с любовию и рече ми: «что хощещи, игумене Русьский?» Познал мя бяше добре и люби мя велми, якоже есть мужь благодетен и смерен велми и не гордить ни мала. Аз же рекох ему: «княже мой! господине мой: Молю ти ся Бога деля и князей деля русских, повели ми, да бых и аз поставил свое кандило на гробе святемь от всея русьскыя земля!» Тогда же он со тщанием и с любовию повеле ми поставити кандило на rpoбе Господни и посла со мною мужа, своего слугу лучьшаго, к иконому святаго Въскресения и к тому, иже держить ключь гробный. И повелеста ми, иконом и ключарь святаго гроба, принести ми кандило свое с маслом. Аз же, поклонився има, пдох с радостию великою и купих кандило стькляно, велико вельми, и налиав масла честнаго все, принесох ко гробу Господню, уже вечеру сущу, упросих ключаря того, единого внутрь гроба сущи, и обестихся ему; он же отверзе ми двери святыя и повеле ми выступити из калигов и тако босого введе мя единого в святый гроб Господень и с кандилом, еже нося с собою, и повел ми поста­вити кандило на гробе Господни. Ипоставих своима рукама грешныма в ногах, идеже лежаста пречистеи нозе Господа нашего Иисуса Христа; в главах бо стояше кандило гречьское, на персех поставлено бяше кандило святаго Савы и всех мона­стырей; тако бо обычай имут, по вся лета поставляють кандило гречьское и святаго Савы. И благодетью Божиею та ся 3 кандила вожгоша тогда; а фряжьскаа каньдила повешена бяху горе, а от тех ни едино же възгореся. Аз же тогда, поставив кандило на гробе святемь и поклонився честному гробу тому и облобызав место то святое с любовию и с слезами, идеже лежало тело Господа на­шего Иисуса Христа, изидох из гроба святаго с радостию великою и идох в келию свою. Заутра же в великую суботу в 6 час дне сбираются вси людие пред церковь святаго Въскресениа, бещисленое множество народа, от всех стран пришелци и тоземци, и от Вавилона, и от Египьта, и от всех конец земли ту ся сбирають во т день несказанно множество; и наполнятся вся та места людий около церкви и около Распятиа Христова, и велика теснота и томление люте людем ту бываеть; мнози бо человеци ту задыхаются от тъсноты людий бещисленных; и ти людие вси стоят с свещами не вожженами и ждуть отверзениа дверий церковных. Внутрь же церкви тогда токмо попове едини суть и ждуть попове и вси людие дондеже прииде князь с дружиною; и тогда бывает отверзениа дверем церковным и входять людие в церковь в тесноте велице и в гнетении и наполняють церковь ту и полати вси полны будут; не могуть бо ся вместити вси людие в церковь ту, но ту стоять вне церкви людие мнози зело, около Голгофы и около Краниева места и до туда, идеже кресты налезени, и все то полно будеть людий бещисла много множество. И ти людие вси в церкви и вне церкве иного не глаголють ничтоже, но токмо «Господи, по­милуй!» зовут не ослабно и вопиють сильно, яко тутнати и гремети всему месту тому от вопля людий тех. И ту источници слезам проливаются от верных людий; аще бо кто окаменено сердце имать, но тогда можеть прослезити, всяк бо человек зазрит в себъ тогда и поминаеть грехи своя и глаголеть в собе всяк человек: «еда моих деля грехов не снидет свет святый?» И тако стоать вси вернии людие слезни и скрушенным сердцем и т сам князь Бадъдвин стоит с страхом и смирением великим; источници проливаются чюдно от очию его; такоже и дружина его около его стоят прямо гробу, близь олтаря великаго, вси бо сии стоят с смерением. И яко бысть 7 час дне суботнаго, тогда пойде Балъдвин князь ко гробу Гос­подню и с дружиною своею, из дому своего, и вси бо сии пеши и присла в метохию святаго Савы и позва игумена того святаго Савы и с черници его. И пойде игумен с братиею к гробу Господню, и яз худый ту же поидох с игуменом тем и з братиею. И приидохом ко князю тому и поклонихомся ему вси; тогда и он поклонися игумену и всей братии и повеле игумену святаго Савы и мне худому близь себе пойти повеле, а иным игуменом и черньцем всем повеле пред собою пойти, а дружине своей повеле по заду пойти. И приидохом в церк­ви Въскресения Христова к западным дверем, и се множество людий заступили двери церковныя, и не могохом тогда в церковь внити; тогда князь Балдвин повеле воином, и разгнаша люди насилие и створиша яко улицю олне до гроба, и тако могохом пройти сквозь люди ольне до гро­ба. И приидохом к восточным дверем святаго гроба Господня, и князь по нас прииде и ста на месте своем, на десней стране у преграды великаго олтаря, противу всточным дверем и гробным; ту бо есть место княже, создано высоко. И повеле князь игумену святаго Савы стати над гробом с своими черньци и с правоверными попы; мене же худаго повеле поставити высоко над самыми дверми гробными, противу великому олтарю, яко дозрети ми лзе бяше в двери гробныя. Двери же ты гробныя всъ трои запечатаны бяху и запечатаны печатию царскою. Латиньстии же попове в велицем олтари стояху. И яко бысть 8 час дне и начаша вечернюю пети на гробе горе попове правовернии, и черноризци, и вси духовнии мужи, и пустынници мнози ту бяху; латина же в велицем олтари начаша верещати свойскы. И тако поющим им всем, аз ту стоях, прилежно зрях ко дверем гробным. И яко начяша чести паремии тоя суботы великиа, на первих пареми изиде епископ с дьяконом из великого олтаря и приде к дверем гробным и позре в гроб сквозе крестець дверей тех и не узре света в гробе, и възвратися опять; и, яко начаша чести 6-ю паремию, тот же епископ прииде к дверем гробным и не виде ничтоже. И тогда вси людие възпиша с слезами «Кирие, елейсон», еже есть «Господи, помилуй». И яко бысть 9-му часу мивувшю и начаша пети песнь проходную «Господеви поим», тогда внезаапу прииде туча мала от встока лиць и ста над верхом непокрытым тоа церкве, и дождь мал над гробом святымь и смочи ны добре стоящих на гробе; и тогда внезаапу восиа свет святый во гробе святемь, изиде блистание страш­но и светло из гроба Господня святаго. И пришед епископ с 4-рми дияконы отверзе двери грогныя и взяша свещу у князя того, у Балдвина, и тако вниде в гроб и вожже свещу княжю епервее от света того святаго, изнесше же из гроба свещу ту и даша самому князю тому в руце его; и ста князет на месте своем, свещю держа с радостию великою, и от того вси свои свещи въжгохом, а от наших свещь вси людие вожгоша свои свещи, по всей церкви друг от друга вожгоша свещи. Свет же святы не тако, яко огнь земленый, но чюдно инако светится изрядно и пламянь его червлено есть, яко киноварь, и отнудь не сказанно светиться. И тако вси людие стоять с свещами горящими та вопиють вси людие велегласно «Господи помилуй!» с радостию великою и с веселием. Така бо радость не можеть быти человеку, ака же радость бывает тогда всякому християнину, видевши свет Божий святый; иже бо не видев тоа радости в т день, то не иметь веры сказающим о всем том видении; обаче мудрии и вернии человеци велми верують и в сласть послушають сказаниа сего и истины сеа и о местех сих святых. Верный в мале и во мнозе верен есть, а зло человеку, неверну, истина крива стваряються. Мне же худому Бог послух есть и святый гроб Господень, и вся дружина, Русьстии сынове, приключьшиися тогда во т день Ногородци и Кияне: Изяслав Ивановичь, Городислав Михаиловичь, Кашкича и инии мнози, еже то сведають о мне худом и о сказании сем. Но възвратимся на прежереченную повесть. Егда же свет восия в гробе святем, тогда же и пение преста и вси возпиша «Кирие, ейлейсон» и поидоша в цер­ковь с свещама горящими и с радостию великою, сблюдающи свещи свои от угашения ветреняго, и идоша кождо их в свояси. И от того святаго света вжигают кандила в своих церквах и канчивають пение вечернее дома; а в велицей церкви, у гроба Господня, сами попове едини, без людий, канчивають пение вечернее. Тогда и мы, с игуменом и с братиею, в свой манастирь идохом, несуще свещи горящи, и ту кончахом пение вечернее и идохом в келии свои, хваляще Бога, показавша недостойным нам ту благодеть Божию видети. И на утрени в святую неделю отпевше заутренюю и бывшю целовашю с игуменом и с братиею, и отпущению бывшю в 1 час дне, и, вземше крест, игумен и вся братия, идохом к гробу Господню, поюще кондак сий: «аще и в гроб сниде, безсмертне!» И вшедше в святых и гроб животворящий, и облобызавше святый гроб Господень с любовию и со слезами теплыми, и насладившеся ту благоуханныя воня тоа святаго Духа пришествием, и кандилом тем еще горящим светло и чюдно. Та бо 3 кандила бяху вожьглися тогда, якоже поведа ны иконом и ключарь гроба Господня; ко игумену глаголаста оба доле стаащеа на гробе Господни та 3 кандила възгорестася, а иных 5 кадил висит над гробом, но горяху тогда, свет их инак бяше, не якоже онех 3-х кадил, изрядно и чюдно светится. И потом изыхом из гроба въсточными дверми и, вшедше в великый олтарь и ту створивше целование с пра­воверными и бывшу отпущение, игумен же и брат изыдохом из церкви святаго Въскресения и идохом во свой монастырь и ту опочивше до литургии. И по 3-ем дни Въскресения Господня, по литургии, идихом к ключареви гроба Господня и глаголах ему: «хотел бых взяти кадило свое». Он же, с любовию поим мя, введе в гроб оди­ного токмо. Аз же вшед в гроб и видех кадило свое, стояща на гробе святем и еще горяще светом тем святым, и, поклонився гробу тому свя­тому и облобызав с любовию и слезами место то святое, идеже лежало тело Господа нашего Иисуса Христа пречистое, и тогда измерих собою гроб в дле и вшире и выше же, колико есть; при людех бо невозможно есть измерити его никому же. И почьстих гроба Господня по силе моей, яко мога, и тому ключареви подах нечто мало и худое благословение свое. Он же, виде любовь мою сущую к гробу Господню, и к тому ми удвигнув дощъку, сющую во главах гроба Господня святаго, и уят ми того святаго камени мало благословение и запретив ми с клятвою никому не поведати в Иерусалиме. Аз же, поклонився гробу Господню и ключареви и взем кандило свое с маслом святымь, изидох из гроба святаго с радо стию великою, обогатився благодатио Божиею и нося в руку моею дар святаго места и знамение святаго гроба Господня, и идох, радуяся, яко некако скровище богатьства нося, идох в келию свою радуяся великою радостию. И Бог тому послух и святый гроб Господень, яко во всех местех святых не забых имен князь Русскых и княгинь, и детей их, епископ, игумен, и боляр, и детей моих духовных, и всех хрисиан николиже не забыл есмь; но во всех святых местех поминал есмь, первее покланялъся есмь за князей за всех и потом о своих гресех помолился есмь. И о сем похвалю благаго Бога, яко сподоби мя худаго имена князей Рускых написати в лавре у святаго Савы, и ныне поминаются имена их во октении; с женами и с детьми их. Се же имена ихъ: Михаил Святополк, Василие Владимер, Давидь Святославичь, Михаил Олег Панъкратие Святославичь, Глеб Менский; токло есмь их помнел имен, да тех вписах, опроче всех князь Русскых и о болярех у гроба Господня и во всех местех святых. И отпехом литургии за князи Русскыя и за вся християны 50 литургий, а за усошпаа 40 литургий отпехом. Буди же всем, почитающим писание се с верою и с любовию, благословение от Бога и от святаго гроба Господня и от всех мест сих святых, приимут мзду от Бога равно с ходившиими места си святаа: блажени же видевше вероваша, треблажени не видевше веровавше; верою бо прииде Авраам в землю обетованную; по истине бо есть вера равна добрым делам. Бога ради, братие и господье мои, не за­зрите худоумию моему и грубости моей; да не будет в похуление написание се, мене ради и гроба Господня и святых ради мест сих; кто любовию почтеть, да мьзду прииметь от Бога Спаса нашего Иисуса Христа, и Бог мира со всеми вами в веки. Аминь.
 
 


[Версия для печати]
  © 2005 – 2014 Православный паломнический центр
«Россия в красках» в Иерусалиме

Копирование материалов сайта разрешено только для некоммерческого использования с указанием активной ссылки на конкретную страницу. В остальных случаях необходимо письменное разрешение редакции: palomnic2@gmail.com